Vanliga Frågor
Produkter
Våra produkter
Vad är skillnaden mellan Rosellis kolstål och UHC (Ultra High Carbon) stål?
Rosellis standard kolstål med 0,8% kol är allt annat än standard, vilket har intygats av jägare, fiskare och snickare i flera decennier. Det här är vårt mest tillförlitliga stål, och varje kniv tillverkas och smids för hand. Hållbara, slitstarka och pålitliga – skapade för att få jobbet gjort och enkla att få tillbaka till full skärpa på egen hand.
Rosellis egna Ultra High Carbon (UHC) stål innehåller 1,8 - 2,0% kol. Vårt UHC stål anses vara en av de hårdaste stålkvaliteterna i världen och dessa knivblad mäter 62-63 HRC. Denna styrka möjliggör en extrem skärpa och en egg som förblir vass under mycket lång tid, längre än något traditionellt knivblad i kolstål.
Kan jag personifiera min Roselli?
Självklart! Vi kan hjälpa dig gravera vilken kniv eller yxa som helst om du vill bevara ett minne eller personifiera en gåva. På varje produktsida finns ett fält där du skriver in vad du vill gravera innan du lägger till produkten i din kundvagn.
Vi graverar för hand på våra knivblad och yxhuvuden. Om du vill gravera något mer avancerat som till exempel en företagslogotyp kan vi lasergravera sådana. Med lasergraveringen har vi möjlighet att gravera bladet, handtaget och fodralet. Kontakta oss på info@roselli.fi för mer information. Observera att vi inte erbjuder någon gravering på våra Damaskus eller Roselli Refurbished knivar.
Jag är vänsterhänt — kan jag få ett annat fodral?
Om du är vänsterhänt kan du självklart få ett spegelvänt läderfodral som passar dig bättre. Se bara till att informera oss om ditt önskemål i ordernoteringen, innan du betalar i kassan.
Vad är skillnaden mellan Wootz- och Damaskusstål?
Det ursprungliga Wootz-stålet (med ursprung i södra Indien) kännetecknas av ett bandmönster och väldigt hög kolhalt. Wootz-stål var bland de finaste i världen. Det är den metallen som användes för att skapa de berömda Damaskusbladen från medeltiden. Många hävdar att moderna försök att kopiera metallen inte har varit helt framgångsrika på grund av skillnader i råvaror och tillverkningsteknik.
"Modern Damaskus" är en tolkning av Wootz-stålmönstret och hänvisar mest till mönstret i stålet, snarare än stålets faktiska sammansättning. Rosellis egna handgjorda Damaskusknivar är resultatet av över 1000 lager av stål.
Vid skapandet av Rosellis UHC stål hade Heimo Roselli avsikt att skapa ett stål med hög kolhalt (liknande Wootz-stålet) med exceptionell prestanda. I början kallade han dessa knivblad för Roselli Wootz, men sedan en tid tillbaka heter de Roselli UHC. Vissa återförsäljare använder fortfarande det gamla namnet Wootz, men stålet är detsamma som UHC stålet.
Kolstål vs. rostfritt stål?
Förenklat kan man förklara; Kolstål är ett hårdare material än rostfritt stål. På grund av hårdheten hos en kolstålskniv kommer du att ha en kniv som är vassare och håller skärpan längre än en kniv i rostfritt stål. Du kan läsa mer om för- och nackdelarna med olika stål i vår blogg!
Vad är skillnaden mellan en full- och halvtång?
Knivens tång är den oskarpa delen av stålbladet som går in i handtaget. En fulltång sträcker sig hela längden av greppdelen av ett handtag, kontra en halvtång som inte gör det.
En fulltång kan vara lika bred som själva handtaget, och löper ofta hela längden på handtaget. De två handtagsstycken som omger kniven fästs av två metallnitar.
En halvtång är det motsatta till en fulltång, med ett stålblad som endast sträcker sig delvis genom handtaget.
Nu kanske du undrar om detta gör att kvaliteten skiljer sig mellan våra full- och halvtångsknivar? Nej — det är mer ett personligt val, vad du föredrar och för vilket ändamål du använder kniven.
Hur vet jag vilken kniv jag ska köpa?
Våra knivar tjänar olika syften och det är ofta en smaksak när du väljer din kniv. Skicka ett mejl till oss på info@roselli.fi så hjälper vi dig att hitta rätt. Du kan även låta dig guidas och inspireras här på vår blogg.
Var tillverkas min Roselli?
Alla våra knivar och yxor är handgjorda av våra skickliga hantverkare i vår fabrik i Harmoinen, Finland. Vi är med din kniv varje steg på vägen — från dess råvaruform till när den blir märkt med familjenamnet över sitt vackra handtag av masurbjörk och placerat i det omsorgsfullt garvade läderfodralet.
Slipning & Skötsel
Läs mer
Hur sköter jag om knivbladet?
Vad ska man tänka på när man sköter om sin Roselli? Det är kanske inte kärnfysik men vi hoppas kunna ge användbara råd i den förvirrande djungeln av tips och tricks. Här är tre enkla steg att börja med.
1. För det första, rengör aldrig din kniv i diskmaskinen. Diskmaskinens rengöringsmedel sliter hårt på bladet, och tvättcirkulationen skadar kanten på din kniv.
2. Håll alltid knivbladet torrt. När du är utomhus — ta de extra sekunderna till att torka av bladet innan du lägger tillbaka det i fodralet. Om du lämnar din kniv att lufttorka blir den slöare snabbare.
3. När du är hemma kan du smörja bladet med lite olja. Oliv-, grönsaks-, raps- eller solrosolja fungerar alldeles utmärkt. Du kan också använda en lätt maskinolja som den som används vid slipning.
Se vår video: How to - Care for your blade
Hur bevarar jag handtaget?
Med tiden kan våra handtag av masurbjörk behöva lite extra vård för att hålla livet ut. Linfröolja ger till exempel effektivt skydd mot smuts och fukt. Du kan köpa linfröolja i vår webbshop.
Se vår video: How to - Maintain your handle
Hur justerar jag fodralet?
Läder är ett naturmaterial som utvidgar sig med åren. När ditt knivfodral har börjat töjas ut, och för att förhindra att din kniv faller ur, så har du här ett tips om hur du justerar ditt fodral.
Se vår video: How to - Adjust your knife sheath
Vilken vinkel bör jag använda vid slipning?
Våra knivar är slipade för hand och slipvinkeln vi strävar efter är cirka 21 grader. När du slipar din kniv eller yxa är det enklaste sättet att få rätt vinkel, helt enkelt att följa samma vinkel ditt blad redan har.
Se vår video: How to - Sharpen your knife
Order och retur
Hur returnerar jag en order?
Alla kunder har rätt att returnera eller byta ut en produkt inom 14 dagar från dagen för mottagandet av varorna enligt finsk konsumentskyddslag. Observera: Du kan inte returnera eller byta ut produkter som har en personlig gravyr, graverade produkter omfattas inte av returpolicyn. Även om kunden ångrar köpet måste han eller hon hämta varorna och sedan returnera dessa till Roselli Oy. Vid retur måste kvittot bifogas.
Vänligen kontakta Roselli Oy på info@roselli.fi innan du returnerar varan. När du returnerar din order måste varorna vara i samma skick som vid leveransen. Kunden måste betala returfrakten och ansvarar även för leveransen till Roselli Oy. Returnerade produkter kompenseras med varans värde.
Hur avbryter eller ändrar jag min order?
Du kan alltid ändra innehållet i din kundvagn, ändra antalet artiklar eller ta bort produkten från kundvagnen tills du bekräftar din beställning och trycker på knappen betala nu. På grund av vår snabba behandling kan vi inte avbryta eller göra ändringar i din beställning när du har mottagit ett orderbekräftelsemail från oss, och när ordern har lagts och skickats till vår fabrik för tillverkning. Observera: Du kan inte avbryta en beställning med produkter som har en personlig gravering. Kontakta oss om du har ytterligare frågor.
Jag har returnerat en order. Hur vet jag att ni tagit emot den?
Vi skickar ett bekräftelsemail till dig när vi har fått din retur och den har behandlats. Det kan ta upp till 2 veckor för oss att behandla din retur efter att den har anlänt till vår fabrik. Återbetalningar inkluderar inte fraktkostnader. Under tiden kan du alltid kontrollera ditt spårningsnummer för att bekräfta om ordern levererats.
Hur skickar jag tillbaka en order för retur eller reparation?
Först och främst - kontakta oss om du planerar att returnera eller reparera din Roselli. Vi är här för att hjälpa och se till att det går smidigt.
1. Ange din kontaktinformation:
Inkludera följande:
· Namn
· Adress
· Telefonnummer
· E-post
· Ordernummer
Beskriv också varför du vill returnera din produkt eller vilken typ av reparation du vill ha hjälp med.
2. Paketera din produkt säkert:
Lägg varje kniv eller yxa i sitt ursprungliga fodral och/eller linda den helt i kartong. Paketera detta sedan i en låda som tål transport. Ett vadderat kuvert kan fungera för mindre modeller. Kontrollera att din Roselli är säker och skyddad i förpackningen.
3. Skicka försändelsen till oss:
Vi rekommenderar att alla knivar eller yxor som sänds till oss skickas med en spårbar försändelse. Notera! Roselli ansvarar inte för förlust eller försvinnande vid leverans till oss.
Om du skickar utanför EU:
För tulländamål, markera ditt paket tydligt med: ”Kniv för garantifrågor, HS-kod 82 11 92 00, Ursprungsland Finland ”
Skicka din produkt till:
Roselli Oy
Rosellintie 1
17780 Harmoinen
Finland
Hur lång tid tar en reparation?
Först undersöker vi produkten och avgör orsaken till skadan. Du kan läsa mer om våra garantivillkor här. Vi strävar efter att reparera produkter inom två veckor efter mottagandet, men under perioder med hög efterfrågan kan reparationer ta längre tid.
Vilka betalningsalternativ accepterar ni i er webbshop?
Vi accepterar de flesta större kreditkorten i vår webbshop. Vi erbjuder även PayPal, Klarna och iDeal. Du kan se alla tillgängliga betalningsalternativ när du har angett din leverans- och faktureringsadress i kassan.
Jag har inte fått ett bekräftelsemail, gick min order igenom?
När du har gjort en beställning i vår webbshop får du en orderbekräftelse. Om du inte hamnar på orderbekräftelsesidan är det möjligt att din beställning inte har gått igenom på grund av ett webbläsarproblem. Om du inte får bekräftelsemailet, kontrollera din skräppostmapp. Om inget har kommit till dig, vänligen kontakta oss på info@roselli.fi så hjälper vi dig gärna.
Är min personliga information säker?
Vid beställning av en produkt måste kunden fylla i personlig information. Genom att göra ett köp accepterar du att denna information kan lagras i enlighet med Roselli Oys sekretesspolicy för att uppfylla vårt avtal till dig som kund. Roselli Oy behandlar personuppgifter i enlighet med bestämmelserna i GDPR (General Data Protection Regulation).
Jag hittar inte produkten jag letar efter?
Om du inte kan hitta en produkt som du vill köpa i vår webbshop, vänligen kontakta oss på info@roselli.fi så ger vi dig mer information.
Garanti
Vad har jag för garanti?
Varje ny kniv (med förbehåll för användarvillkoren, ordet ”kniv" inkluderar även yxor och andra modeller som säljs av oss) från Roselli Oy täcks av en livstidsgaranti. Denna garanti gäller endast produktens ursprungliga köpare. Fodral, bryn och accessoarer täcks inte av livstidsgarantin.
Vad täcker min garanti?
Bladspetsen och kanten är delar av en kniv som normalt utsätts för slitage. Dessa delar täcks inte av vår livstidsgaranti om det inte är uppenbart att skadan är ett resultat av ett materialfel. Vi kommer att reparera eller byta ut produkter vi anser är defekta. Livstidsgarantin utesluter skador som orsakats av felaktig användning, olycka, självreparation, manipulering eller demontering.
Vad händer om det finns ett produktionsfel?
Vi garanterar att alla våra knivar är fria från defekter i material, konstruktion och utförande under produktens livstid, vid normal användning och förutsatt att skötselanvisningarna följs. Om kniven är defekt när det gäller material eller utförande kommer vi att reparera den gratis eller byta ut den mot en identisk kniv eller för en av motsvarande värde om modellen inte längre är tillgänglig. Om garantin är tillämplig kommer Roselli Oy att betala fraktkostnaden när du förses med en ny produkt. Garantin ger inte rätt till återbetalning.
Vad händer om jag tappar bort min kniv eller yxa?
Observera att knivförlust, inklusive frakt till och från vår fabrik, inte täcks av livstidsgarantin.
Min kniv är inte identisk med den på hemsidan?
Ett brett utbud av våra produkter består av handgjorda komponenter gjorda av organiska material, dvs. trähandtag eller läderfodral. Kunden är därför medveten om att mindre avvikelser mellan den levererade produkten och den produkt som visas på webbshopen kan uppstå. Sådana avvikelser täcks inte av vår garanti om inte produkten uppenbarligen är felaktigt tillverkad.
Leveransinformation
Hur lång tid tar det att få min order?
Vi vill att du ska få din Roselli så snart som möjligt. Därför gör vi allt vi kan för att snabbt behandla din order. Vår Standardleverans inom Sverige tar normalt 4-7 vardagar och 2-3 vardagar med DHL Express.
Vad kostar leveransen?
Standardfrakt 6-8 vardagar ingår alltid på alla våra ordrar.
DHL Express 250 kr, 2-4 vardagar (kostnadsfritt på alla ordrar över 1500 kr).
Hur spårar jag min order?
Strax efter vi skickat din order får du antingen ett e-postmeddelande eller textmeddelande med spårningskod och beräknad leveranstid.
Har du beställt frakt med DHL klickar du på länken i meddelandet och väljer det bästa möjliga leveransalternativet för dig. Leverans kan göras till hemadressen, till DHL Service Point eller DHL Parcel Lockers. Om du väljer leverans till DHL Service Point eller Parcel Locker, kommer sändningen att hållas i 14 dagar innan den returneras.
Levererar ni över hela världen?
Ja, vi levererar över hela världen. Vår Standardleverans inom Europa tar normalt 5-8 vardagar med DHL.
-
- När du gör ett urval uppdateras sidan.
- Öppnas i ett nytt fönster.